Man skal værne om virksomhedens brand

Pernille Sandberg er HR- og Kommunikationsansvarlig i Falck med ansvar for Falck Group Assistance, og for hende er der ingen tvivl om vigtigheden af et brugervenligt e-rekrutteringssystem.
2Det er afgørende, at man som virksomhed har et brugervenligt e-rekrutteringsværktøj, der sikrer, at de jobsøgende får en god brugeroplevelse. Har man ikke det, kan det hurtigt skade virksomhedens brand. Lægger man som virksomhed et jobopslag op på nettet og dermed beder folk om at aktivt at søge en stilling og ikke mindst afsætte den fornødne tid hertil, så har man som virksomhed også en forpligtigelse over for ansøgeren,” siger Pernille Sandberg

Og hun understreger at virksomheden ikke altid er opmærksom på, at en dårlig historie løber væsentligt hurtigere end den gode historie og desuden har en tilbøjelighed til meget hurtigt at sprede sig som ringe i vandet.
“Jeg har i forbindelse med mit arbejde med rekruttering oplevet, at ansøgninger behandlet manuelt er forsvundet mellem to stole og i særligt grelle tilfælde, har jeg oplevet, at vedkommende overhovedet ikke har fået svar på sin ansøgning. Det er uacceptabelt og man kan sagtens forestille sig, hvordan vedkommende efterfølgende omtaler virksomheden i dennes netværk.”

Pernille Sandberg har i de seneste år været med til at opbygge en afdeling fra fire til 400 medarbejdere, og for hende er der ingen tvivl om, at det er afgørende med et intuitivt, brugervenligt og velfungerende e-rekrutteringssystem i en sådan sammenhæng.
»Når man i løbet af en kort årrække skal ansætte flere hundrede personer, så stiller det store krav til et e-rekrutteringsværktøj ikke bare eksternt men også i forhold til de interne processer. Det er afgørende, at systemet er intuitivt og brugervenligt, så man hurtigt kan få de nye medarbejdere til at gøre brug af systemet. Desuden er det vigtigt, at det i en eller anden form er fremtidssikret – for eksempel hvis man på sigt ønsker at rulle ud i andre lande – samt kompatibelt i forhold til forskellige devices så brugerne via apps kan anvende systemet, også når de ikke sidder foran computeren. «
Pernille Sandberg er meget bevidst om, at de medarbejdere, der repræsenterer virksomheden, er afgørende for virksomhedens brand.
»Employer branding-delen er meget vigtig for en virksomhed i dag. Det er medarbejderne, der er med til at skabe virksomhedens brand. Har man tilfredse medarbejdere – og det får man blandt andet, hvis man har nogle velfungerende systemer og processer – så smitter det også af på omverden og dermed også på virksomhedens brand.«

Fakta om Alm. Brand
  • Falck A/S er en dansk redningskoncern stiftet den 3. oktober 1906 af Sophus Falck under navnet Redningskorpset for Kiøbenhavn og Frederiksberg A/S, og har efterfølgende eksisteret under navnene De Danske Redningskorps (ofte kaldt Falck-Zonen), Falcks Redningskorps og Group 4 Falck.
  • I dag har Falck A/S ca. 38.000 (2015) medarbejdere fordelt på 45 lande i seks verdensdele